Si
durant el temari anterior varem parlar de quines son les teories sobre
l’aprenentatge, en aquest tema parlarem sobre quin son els factors psicològics del procés d’ensenyament - aprenentatge. I és que la disposició de
l’alumne cap a una tasca determinada és clau per que l’aprenentatge es doni de
manera positiva i duradora.
Els
factors més rellevants i per tant dels quals parlarem en aquesta entrada son
els següents: els processos cognitius i els processos afectius, però a més a
més parlarem de les habilitats i estratègies d’aprenentatge.
Quan
parlem dels processos cognitius fem referència a la capacitat memorística,
d’atenció o bé intel·ligència.
L’atenció
és un aspecte en el qual els nens petits no ens poden enganyar. De vegades no
és fàcil prendre atenció a alguns estímuls sobretot si aquestos no ens
interessen o bé no ens semblem importants i motivants. Per tant el mestre ha de
buscar temes relacionats amb la vida real, amb el context en el qual els nens
viuen.
Segons els autors de les teories
que varem parlar al tema anterior creuen unes coses o altres d’aquest aspecte.
Per exemple els conductistes creuen que l’atenció és una disponibilitat
sensorial que el nen posa de manifest mitjançant la mirada, la postura, la
expressió facial... Des del meu punt de vista, els conductistes es desvien un
poc, ja que poden mostrar aquestes disposicions però sobre un altre tema que
els hi interessa més. Per altra banda, les teories del processament de la
informació, fan una analogia sobre la ment i l’ordinador (fan un estudi sobre
la quantitat de informació que pot processar la ment humana i la qualitat del
rendiment obtingut. Per sort (per que no entenc la comparació de la ment d’una
persona amb un ordinador) els cognitius varen intentar millorar aquesta teoria,
fent un procés relacionant entre la memòria a curt i llarg termini.
Tot
i aquestes teories, hem de comprendre quins son els factors que incideixen en
l’atenció. Per una banda trobem els factors fisiològics. No sempre tenim un bon
dia, els dies que no dormim bé, que ens trobem malament etc, rendirem menys a
l’escola. Aquestos factors, poden estar donats per causes extraescolars: dormir
poc, moltes activitats extra escolar... Però també poden ser causes escolars.
El fet de aprendre amb metodologies monòtones, repetitives així com el rol o
paper que tengui el mestre, horaris etc. De vegades poden provocar fatiga.
Per
altra banda, El nivell de desenvolupament dels nens. Des del meu punt de vista,
avui dia encara no respectem els diferents ritmes d’aprenentatge, per tant,
quan un nen es sent perdut, o no so sap realitzar alguna tasca es perd i desvia
la seva atenció. En els nens podem trobar-nos una atenció espontània, aquesta
vol dir que aquest nen tot i que es fixi en un estímul, la seva atenció es
vulnerable i pot desconnectar i fixar-se en altre estímul. A mesura que el nen
creix, l’atenció va sent més sostinguda, ja que té una intenció per part del
nen.
Un
altre factor del qual depèn l’atenció és la motivació i els interessos, està
clar i no només passa amb els nens, que si el tema del qual estem parlant ens
agrada i ens motiva prestarem més atenció que no pas a un que ens avorreix.
Per
últim, com he dit abans, hem de tenir en compte les diferències individuals. En
aquest cas farem una comparativa entre els estils cognitius reflexiu i
impulsiu:
DOS ESTILS SEGONS LA MANERA
D’APRENDRE
ESTIL COGNITIU REFLEXIU
|
ESTIL COGNITIU IMPULSIU
|
Dediquen més temps al examen del
model i al processament de la informació.
|
Processen blocs informatius més amplis,
requereixen menys temps.
|
Fan un procés més seqüencial de la
informació.
|
Fan un processament més difús i més simultani.
|
Sospesen les distintes alternatives possibles
avaluant-les abans de passar a l’acció.
|
Acceptació escassament critica de les primeres
hipòtesi que sorgeixen
|
Utilitzen blocs informatius més petits.
|
No reexaminen les possibles solucions
davant respostes incorrectes.
|
presenten una major capacitat de
concentració i una atenció mes sostinguda.
|
Menor capacitat d’atenció i una atenció
més làbil i difusa
|
Utilitzen estratègies més analítiques
|
Utilitzen estratègies més globals.
|
Solen tenir més èxit en aquelles tasques
de detall.
|
Solen tenir més èxit en tasques que
reclamen una visió de conjunt.
|
Tots
els mestres segurament s’estimin més l’estil cognitiu reflexiu. Que els nens
duguin un estil o l’altre (jo crec), en part, depèn de la metodologia que dugui
el mestre, ja que si afavorim activitats de reflexió donant als nens el temps
que necessitin, ensenyem estratègies etc, els nens aprendran i valoraran més
els seus aprenentatges.
Prestar
atenció no és un procés fàcil i requereix molta energia. KAHNEMAN (1973), considera que la
energia atencional es distribueix depenent dels següents factors:
- De les disposicions duraderes o
involuntàries de la persona.
- De les intencions momentànies.
- Del tipus de processament
- Del grau d’activació atencional
del individu.
Per tant, per millorar aquesta
atenció harem de elaborar programes per millorar l’atenció en els quals ens
replantejem coses com ara:
1. Acondicionar espais de treball
2. Les característiques físiques
3. Ajustar el moment i la duració
de la tasca
4. Que respecti els interessos del
alumne
5. Que la metodologia sigui
variable
6. Orientar la atenció a elements
rellevants i afavorir que l’alumne tingui un control progressiu sobre l’atenció
7. El rol del mestre
Un altre factor cognitiu que hem de tenir en compte és
la memòria. Fins ara creia que la memòria consistia en retenir informació
durant molt de temps, per tant, les persones amb la capacitat de retenir més
informació, eren els que més memòria tenien, però la memòria avarca més que
això. Tenim diferents tipus de memòria i hem d’intentar que tots els nostres
coneixement estiguin agrupats a la memòria de llarg termini, i d’aquesta manera
perdurin per sempre, un cop la informació estiga en aquesta memòria voldrà dir
que aquestos coneixements han estat mastegats i aprofundits.
Tot
i que sempre he defensat un aprenentatge significatiu i no pas memorístic, és
molt important treballar la memòria. La memòria s’ha d’anar activant durant
tota la vida.
A
més disposen de processos que intervenen en la memòria com ara la memòria
sistemàtica (emmagatzema la informació que comprenen i aquella relacionada amb
l’entorn, el mon,els aspectes matemàtics...) i la memòria esporàdica (la que
recupera la informació)
Per
ultim, dins dels factors cognitius destaquem la intel·ligència. Tal i com diu
Howard Gardner no existeix una sola intel·ligència, jo crec, que això que la
gent no ho pensa gaire es por veure a tot arreu. Totes les persones som
diferents, temin més habilitats i competències en alguns aspectes determinats.
Aquestes competències farien referència a les diferents intel·ligències. Des
del meu punt de vista a les aules, i sobretot a les d’infantil i primària, s’han
de treballar totes les intel·ligències per igual, i no donar més importància a
les matemàtiques i menys a les arts plàstiques (com sol passar)
Dins
dels factors psicològics implicats en l’aprenentatge també podem parlar dels
factors personals, dintre dels qual cal destacar la motivació i la
personalitat.
La
motivació, tot i que és un tret molt important per que es doni l’aprenentatge,
no és l’únic factor que hem de tenir en compta. Si és cert que quan trobem
temes que ens agraden o ens interessen prestarem més atenció. Així mateix la
metodologia, si és participativa, si el nen es sent part de l’aprenentatge, de
l’aula, etc, si se sent motivat, els seus aprenentatges seran més rics i
profunds. Això és el que hem d’aconseguir com a mestres.
Quant
a la personalitat, hem de tenir en compte que dins de l’aula trobarem molts de
nens amb estils i personalitats diferents, i els mestres hem de ser capaços d’adapar-nos
a ells i no pas ha de ser a l’inrevés. Com he esmentat anteriorment segons el
estil a l’hora d’aprendre els nens poden ser reflexius o impulsius, però no
nomès podem diferenciar aquestos dos tipus de nens, també segons l’estil
cognitiu poden ser dependents o independents de camp:
INDEPENDENT DE CAMP
|
DEPENDENT DE CAMP
|
-Posseeixen
major capacitat esructuradora i
d’organització
de la informació.
|
-Són més
sensibles a les claus externes
|
-Són
hàbils per descompondre un camp organitzat en els seus
elements bàsics.
|
-Mostren
preferències per treballar en grup i amb la interacció freqüent d’altres
companys i amb el profesor.
|
-Segueixen més els referents interns i autodefineixen els seus objectius
i fites.
|
-Segueixen
les pautes que dóna el profesor.
|
-Responen
millor quan el material posseeix un contingut impersonal i aprenen més
fàcilment quan al contingut li falta estructura i organització.
|
.-Requereixen
fites definides i instruccions externes
|
-Prefereixen
desenvolupar les seves pròpies estratègies d’aprenentatge- Responen millor a
motivacions intrínseques.
|
-Tenen
més habilitats socials.
|
-Aprenen
millor quan el material està estructurat i organitzat i quan reben instruccions
explícites sobre les estratègies que han d’utilitzar en la resolució de problemes,
això com el tipus de resultat d’aprenentatge que s’espera d’ells.
|
|
-Aprenen
millor amb motivacions extrínseques.
|
Per últim, també poden ser Holistes o
Serialistes:
HOLISTES
|
SERIALISTES
|
Intenten tenir una visió
comprensiva de la situació.
|
S’interessen per la
recerca de dades específiques.
|
Preferència per reunir
gran quantitat de dades ,cercan, establir entre ells pautes i
relacions.
|
Tendència a examinar poc
les dades i a utilitzar una aproximació pas a pas per
confirmar o no les
hipòtesi.
|
Processen la informació
com un tot.
|
Mantenen l’ordre de presentació
del material.
|
Canvien l’ordre de presentación
del programa.
|
Reprodueixen en les
seves explicacions la mateixa línea argumental presentada.
|
La comprensió dels
conceptes és variada.
|
Formulen hipòtesis simples.
|
Formulen hipòtesi
complexes.
|
No utilitzen informació
redundant, actuen pas a pas.
|
Utilitzen informació
redundant i veuen les coses des de distints punts de vista.
d’aprenentatge
|
Per
últim, cal esmentar que per que aquestos factors es donin, s’haurien de dur a
terme una sèrie d’habilitats i estratègies com ara la metacognició. Aquesta
consisteix en que el nen reflexioni sobre el seu propi
coneixement.
La metacognició és
un tipus especialitzat de coneixement i és molt important per explicar com els
nens aprenen a funcionar d’una manera sofisticada cognitivament al llarg del
seu desenvolupament. Els nens han de tenir una capacitat d’auto avaluació de la
seva pròpia memòria.
Aquesta
metacognició és positiva per a l’alumne, ja que al ser conscient del rol que te
en el context de l’aprenentatge el grau d’autoestima i motivació augmenta.
Pareix un tret difícil, però només cal reflexionar sobre el que s’aprèn i el
que se sap.
No hay comentarios:
Publicar un comentario