Sempre he tingut
clar que vull ser mestre. M’agraden els nens, m’agrada veure una evolució en
aquestos... Però fins ara, mai m’he aturat a pensar què és l’aprenentatge.
L’aprenentatge, paraula clau d’educació. Com a mestres, hem de tenir molt clar
què és l’aprenentatge i com generar-lo de manera òptima.
Ara, jo entenc
l’aprenentatge com un procés que dura tota la vida, des del moment que naixem i
ens anem adaptant a l’entorn, generem aprenentatge. Per tant, aquest acte
consistiria en adquirir i assimilar competències per viure en harmonia amb el
medi que ens envolta. Aquest aprenentatge en generarà canvis de conductes, de
pensament a mesura que anem creixent.
Un cop tenim clar
què és l’aprenentatge, com a mestres hem que decidir quin són els millors
models per generar aprenentatge. En aquest tema, hem conegut les concepcions
conductistes, els models cognitius, les teories del processament de la
informació i el constructivisme.
Amb les concepcions
conductistes, m’he adonat que moltes vegades, tot i que no estigui del tot
d’acord amb aquestes, les he fet sense adonar-me’n. A més crec que el mestre
que les empri ha d’anar amb molta cura de com les fa, ja que podem provocar una
motivació purament extrínseca en l’aprenentatge. El conductisme és una teoria
que s’aplica per aprendre conceptes, procediments, normes, autocontrol de les
reaccions emocional... Els conductistes
creien que la presència o absència de determinades conductes eren apreses en
funció dels agents biològics, de la manera en que l’individu aprèn i de les
condicions ambientals momentànies. Aquest enfocament conductual ofereix 4
principis explicatius dels processos que es donen a l’aprenentatge: La
contigüitat (quan més es repeteixi la tasca, més s’aprèn), el reforçament (la
resposta del nen anirà reforçada), pràctica i control d’estímuls (A partir d’un
estímul que nosaltres condicionem es donarà sempre la mateixa resposta, és a
dir, controlarem els estímuls). Jo no estic d’acord amb aquestos 4 principis,
ja que el fet de repetir la tasca, fa que aquesta s’aprengui de manera
memorística i no perduri ja que no li donem significació. És el que ens ha
passat a molts de la meva generació amb l’anglès: Des de l’escola aprenem els
temps verbals, però arribem a l’ institut i encara no els sabem. Pel que fa al
reforçament jo no crec que sigui del tot positiu, ja que el nen donarà més
importància als reforços que al propi aprenentatge.
El conductisme pot
dividir-se en dos tipus:
-Condicionament
clàssic, el màxim representant d’aquest va ser en Paulov, en l’àmbit educatiu
són limitades donat el tipus de resposta condicionant. Dintre del context escolar
es pot donar amb els temes d’ansietat, fòbies escolars...
-Condicionament
operant: és que la conducta del subjecte determina
el resultat que es deriva d'ella. La resposta per tant es repetirà. Per tant
Implica seleccionar aquells reforços que siguin efectius
per cada nen en particular, elegir-los d’acord la conducta que es vol fomentar.
Ha de ser proporcional a la dificultat de la conducta. Consistiria en Reforçar
al nen cada cop que realitzi la conducta i modelar-la gradualment.
Des del meu punt de
vista, aquest tipus de conductisme pot ser molt efectiu però s’ha d’anar en
compta ja que pot crear nens dependents del reforçament. Com és en el cas dels
gomets: els nens no sabem com ha set el seu comportament si no tenen el gomet
vermell o verd. Els procediments per modificar la conducta són: La supressió
del reforç (suprimir el reforç per la conducta negativa i reforçar les positives),
enmollament (dividir el procés que es vol aprendre en passes i reforçar quan acompleix
una d’aquestes), encadenament (el mateix que l’anterior, però, per conductes no
tan complexes), cost de resposta (treure un reforç que havia aconseguit, quan
te una conducta inadequada), sistema de direcció de conducta mitjançant contracte
(negociar que ha de fer el nen per obtindre la recompensa), sistema d’economia
de fitxes (reforços simbòlics com gomets), sobrecorrecció (conseqüències que
haurà de fer el nen davant una conducta negativa ), temps fora de reforçament
(apartar al nen d’una activitat satisfactòria per a ell durant un temps
determinat) i tutoria d’un company (ajudes entre nens).
De les teories
conductuals, sorgeixen les del aprenentatge social. Aquestos van més enllà que
els conductuals, ja que creuen que a més de l’estímul influeixen altres factors
com ara les emocions, els sentiments... Bandura ens porta la teoria del
determinisme recíproc que explica com els factors de l’ambient, cognitius i
personals determinen les conductes que realitzem. Bandura a més defensa que en
la nostra conducta interactuen 4 factors: Els factors cognitius, la conducta, l’ambient
i els factors personals i depèn d’aquestos repetirem o no una conducta
determinada.
Un altre autor d’aquestes
teories conductuals és Zimmerman (1989): aquest és el que més m’agrada d’aquestes
teories ja que considera al nen com a creador del propi aprenentatge i no creu
que l’aprenentatge depèn únicament del adult. Per tant, s’elaboren estratègies
d’aprenentatge per arribar a unes fites determinades. En aquest aprenentatge auto
regulat trobem els següents determinants: influències personals, coneixements
de l’estudiant, processos metacognitius, fixació de fites i estats afectius.
Pel que fa als
models cognitius, aquestos apareixen com a resposta als models anteriors,
aquestos ens diuen que el nen no és una tabula rassa, si no que, a partir de
les seves experiències es capaç d’aprendre. Els autors més rellevants varen ser
Piaget, Vigostky, Ausubel i bruner.
El
que més m’ha agradat d’en Piaget és que deia que per donar un aprenentatge
fructífer hem de partir dels coneixements previs dels alumnes. Els nens han de
ser els creadors dels seus propis processos d’aprenentatge, i el mestre, en
aquest cas, té el paper de guia, el qual ofereix les ajudes necessaries però ha
d’intentar que el propi nen creï el seu propi aprenentatge. El nen haurà d’experimentar
i explorar el seu entorn, per que el seu aprenentatge sigui més real i dur a
terme una correcta estructuració del coneixement, passant sempre pels processos
dpassimilació, acomodació equilibri i organització. D’aquesta manera el nen
autonomament ha de reelaborar els seus esquemes per enriquir-los o crear-ne de
nous.
Estic
molt d’acord amb vigostky i m’agrada molt la seva idea de la importància que l’aprenentatge
es produeixi amb ajuda d’un altre.
Treballant conjuntament, ajudant-se. La ZDP s’ha de treballar però no únicament
amb un adult, si no també entre companys. D’aquest autor he trobat la
importància de fer grups de treball, ja que l’ajuda dels altres és clau per ampliar
el nostre aprenentatge.
Ausubel
defèn un aprenentatge significatiu, és a dir que tingui un significat per als
infant. Per tant per que es doni aquest concepte els aprenentatges han de ser
reals, adreçats als nens que ho han d’aprendre. Si ensenyem els aprenentatges
que interessin als alumnes aquestos estaran més motivats i s’aplicaran més. També
parla de l’aprenentatge memorístic, també hem d’aprendre a utilitzar la memòria
però diu que no només els aprenentatges han de ser d’aquest tipus, ja que si es
limiten a aquestos, els oblidarem amb el pas del temps.
Per
últim, amb en Bruner he après la importància de l’aprenentatge per
descobriment. Crec que és molt important donar als nens oportunitats d’experimentar
i investigar i d’aquesta manera entendre el per què. Des del meu punt de vista,
crec que és més significatiu per a un nen que ho aprengui mirant, tocant etc
que no pas per que un mestre t’ho digui. D’aquesta manera sortint a l’exterior
i vivint l’entorn, es pot aprendre.
D’aquestes
idees, deriva el constructivisme. L’aprenentatge constructivista des del meu
punt de vista consisteix en que el nen vagui construint el seu propi
aprenentatge.
A
mode de conclusió, contestant a la pregunta inicial que he fet sobre quin model
hem de seguir per a ser bons mestres, ara puc contestar, que no t’has de
limitar a una teoria, si no que hem d’agafar el millor de totes, i mirar quines
son les millors solucions. Ara bé, m’he de plantejar pensar que si aquestes
persones han donat a conèixer aquestes teories fa tan de temps, i es suposen
que s’han anat treballant a les escoles. Per què apareix aquest fracàs escolar.
Crec que tots els mestres han d’anar formant-se i fonamentar-se teòricament de
les practiques educatives que realitzen per així tenir millors resultats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario