LES EMOCIONS 1
Quan vaig veure per
primera vegada el nom de l’assignatura al moodle el meu cap ràpidament va fer
una pensament de oh, que guai, estudiarem les emocions. Però poc a poc passaven
les primeres classes, el meu cap anava dient-me: Maria estàs molt perduda.
La veritat és que
realment mai he treballat el tema de les emocions, se que existeixen i que
moltes son vitals, que les necessitem i que estan dins del cos de cadascú.
També crec que tot i que tots podem tenir les mateixes emocions en un moment
determinat, cadascú les manifesta d’una manera única i particular. Això ens fa
únics.
Per tant, al veure
el nom varem despertar sensacions com nerviosisme, curiositat... Son sensacions
m’han acompanyat durant tot el curs i que algunes, com la de curiositat, encara
hem ronda pel cap. Ja que crec que aquet és un tema molt ampli.
De tota manera
aquesta assignatura no només parlarà de les emocions, si no que també de la
societat. Bé, jo crec que aquestos temes tenen molta relació. Les emocions les
pots viure tot sol, però compartir-les crec que és molt més beneficiós. També
crec que les emocions sempre surten del nostre cos d’una manera o un altra, de
vegades fins i tot sense que ens adonem. És a dir, n’hi ha dies que te pots
enfadar i tot i que no vulgues demostrar-ho la cara et delata, però no sols la
cara si no els gestos i la teva forma de ser canvia i la gent del teu voltant
ho nota i ho pateix, d’una manera o un altra.
L’objectiu
principal que em plantejo amb aquesta nova assignatura és, aprendre el màxim
possible; xopar-me d’aquesta assignatura per poder fer servir aquestos
aprenentatges a la vida real, no només a l’escola si no en la meva vida, amb
els meus amic i familiars.
El primer dia de
classe el mestre ens va parlar d’aquestos dos grans conceptes: societat i
emoció. La societat, tots varem poder dir alguna paraula, alguna definició...
Ens varem poder defendre. Després ens varem fer la pregunta de ‘’què són les
emocions?’’ totes ens varem quedar un poc capgirades. El que enteníem per emocions ho explicàvem
dient sentiments. ‘’Bé, i què són els sentiments?’’. Ho sabem, no, no ho sabem,
ho sentim. La meva reflexió va ser que els sentiments es senten, no
s’expliquen. Sabia, però que aquesta no era una resposta vàlida. Maria algun
dia seràs mestres, és molt important que ho puguis expressar, em deia a mi
mateixa. Però no, no hi havia manera. Tenia una resposta al cap, però era
incapaç de treure-la amb paraules.
Aquesta assignatura que m’ajudarà a comprendre la importància d’aquelles coses que sentim i encara no sabem explicar em sembla molt interessant i molt important per a l’educació no sols infantil o primària si no, l’educació de la vida, per a tots.
Aquesta assignatura que m’ajudarà a comprendre la importància d’aquelles coses que sentim i encara no sabem explicar em sembla molt interessant i molt important per a l’educació no sols infantil o primària si no, l’educació de la vida, per a tots.
Va sorgir una altra
pregunta: quines son les emocions primàries?. Primàries. Vaig pensar, que
significava aquella paraula. Després entre tots varem coincidir que eren
aquelles emocions que eren necessàries per a la supervivència de l’espècie. I
després de llegir un capítol del llibre de Sílvia Palou Vicens (2004) Emociones
primarias i su alquímia. En Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la
infancia: Propuestas educativas (111-126) Barcelona. Graó, ens va quedar tot
més aclarit.
Les emocions
primàries són cinc i son: L’amor, la ràbia, la por, la tristesa i l’alegria.
La ràbia és
necessària per la supervivència. Sí ho és, al principi no comprenia perquè però
ara crec que de la ràbia aprenem, que hi ha diferents tipus de ràbia i que per
viure en societat es important aprendre a ‘’tolerar’’ aquesta ràbia.
L’amor, el que tots
anhelem i desitgem. Crec en l’amor, crec que és el motor que mou el mon. Però
no crec que aquest sentiment només es pugi tenir amb una persona. Per exemple,
hi ha gent que amb el seu treball es feliç no necessita res més, el seu amor no
és cap a una persona, si no cap a una afició. De tota manera a la lectura ens
parla de diferents tipus d’amor: amor immadur és aquell on dues persones
esdevenen dependents una de l’altra, en canvi, l’amor madur es podria resumir
amb la frase “t’estim perquè m’estimes”. Té en compte la responsabilitat que
representa aquesta unió, assumeix la necessitat de tindre cura de l’altra
persona i es preocupa per conèixer-la per poder respectar-la. Però mai es perd
de vista la pròpia identitat.
La por, que ens
ajuda a defensar-nos. Una persona sense pors, pot ser un perill. Ens ajuda a
alertar-nos de les coses que poden ser perilloses o fer-nos mal. És important
que amb el pas del temps ens adonem de quines son les nostres pors i de com
superar aquelles que podrien millorar la nostra vida.
La tristor, tot i
que de vegades pugui confondre`s amb la ràbia o la por, és un sentiment que
també es vital i necessari. Crec que hem de tenir dies tristor per després
tenir dies més feliços.
L’alegria sens
dubte, és un sentiment necessari per viure. Hem de trobar a aquelles persones
que ens facin sentir aquest sentiment i viure en harmonia.
Tots aquestos
sentiment afloren quan ens relacionem, o ens socialitzem amb altres persones o
àmbits, per això estan tan relacionats aquestos dos conceptes: societat i
emocions.
LES EMOCIONS 2
Durant aquestes
primeres sessions les emocions estan xopant tot el nostre nou aprenentatge. Com
que durant els dies anteriors teníem tants dubtes sobre les emocions varem
decidir crear una definició ‘’nova’’. No nova, si no, escriure el nosaltres
enteníem per emoció. No va ser una tasca fàcil, doncs vam haver d’informar-nos
i cercar diferents definicions via Internet, biblioteques, articles etc...
Aquell dia, varem
arribar totes a classe amb la nostra cerca i la nostra petita definició sobre
emoció. Després vàrem debati sobre quines coses eren més importants i entre
totes varem crear aquesta completa definició.
Emocio: Resposta a un estímul intern o extern que provoca una alteració de l’ànim de manera involuntària o conscient, intensa i de poca durada que crea una sensació agradable o desagradable que es manifesta en alteracions psicofisiològiques i expressions físiques en funció de la interpretació subjectiva de l’individu influenciat pel seu context cultural o context immediat.
un moment una sensació que et provoca un canvi en la teva forma de estar o comportament immediat. Aquest estímul pot venir per via interna (un pensament, un record...) o via externa (unes paraules, veure alguna cosa...). Aquestos fets poden generar un canvi en el teu estat d’ànim, i es veuran, com vaig dir a la primera entrada, en els teus gestos o expressions i fins i tot en la teva manera d’estar. No tots les persones, tenen una mateixa emoció en un temps determitat, doncs som persones úniques, i hem viscut diferents coses i formes diferents, per la qual cosa sentirem i ens expressarem de diferent manera.
Un altra activitat
que ens van proposar va ser cercar definicions del mateix llibre de la primera entrada
(Sílvia Palou Vicens (2004) Emociones primarias y su
alquímia. En Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia:
Propuestas educativas (111-126). Barcelona: Graó.) Havíem de cercar una
frase de cada emoció primària i justificar per que l’hem triada.
POR
- Ser prudente no quiere decir ser cobarde, si no reducir
el riesgo al máximo. Con exeso no pernite abanzar, pero puede ser una virtud si
evita grandes fracaos.
Vaig decidir que
aquesta definició era la més encertada perquè qui no te por, pot fer coses
perilloses i acabar-les en fracàs. El nen que no te por de saltar d’una
finestra, pot romprer´s una cama. Però no només per això. Les teves accions no
només t’afecten a tu, si no també a les persones que t’envolten. De vegades la
teva por no es només per tu, si no pel que passaria a aquestes persones si a tu
et passés alguna cosa greu.
AMOR
- Todos los seres humanos buscan ser amados y
reconocidos. Este sentimiento es, en muchos casos, el timón de nuestros
comportamientos, de nuestros deseos y necesidades. Como maestros, y como padres
y madres, debemos tenerlo siempre presente.
Per moltes persones
(jo inclosa) crec que en la vida ens em d’enamorar, hem de sentir-nos estimats
per algú especial. Moltes vegades quan estimam algú canviem moltes coses per
aquesta persona. Crec que no hem de tenir por de dir que estimem, tant als
nostres amics, familiars i parelles. Hem de donar tendresa a totes les persones
que ens envolten.
ALEGRIA
- Es una buena experiencia de juego exitarse, alterarse,
probar el proio límite de locura y volver de nuevo a la serenidad, a encontrar
el equilibrio. Si hemos jugado a ello antes, tendremos más herramientas para la
vida real.
Per a mi aquesta
frase vol dir explorar. Explorar els nostres extrems, les sensacions, fer
locures, coses que no faries en altres moments i aprendre d’aquestes
experiències sempre des del costat més positiu. Aprendre a trobar el costat
positiu de les coses. Totes les experiències tenen ens ajudaran en un moment
determinat per això hem de valorar-les i trobar el costat positiu.
TRISTESA
- Preguntarnos qué nos aporta la situación que estamos
viviendo. Las crisis o los momento difíciles son momentos de cambio, de
aprendizajes importantes, aun que sean duros.
Aquest està molt
relacionat amb el anterior, tot i que és difícil de les coses tristes,
negatives també s’aprèn. Pot ser tot d’una no te n’adonis, o bé, estàs cegat
per la felicitat que has pogut sentir abans, però amb el temps aprenen que
perdre ens ajuda a lluitar i seguir endavant, que som més forts del que creiem.
Hem d’aprendre de tots els moment s i situacions per que aquestos també ens
ajuden a créixer.
RÀBIA
- Convencer con explicaciones cuando uno está fuera de
si, no sirve de nada, aún puede irritar más.
Aquesta definició
l’he agafat per que em recorda molt a mi, i a la meva manera de ser. Jo en molt
poques ocasions m’enfado i m’enrabio, però quan em passa, necessito uns minuts
d’estar tota sola i pensar. Quan ve gent a explicar-me coses el meu cap es
nubla. Por ser, estic tant capficada amb el meu pensament, que no accepto res
més. Per tant crec que el millor es donar temps per pensar, per a que la
mateixa persona se n’adoni que no ho està fent bé. Donar aquest punt de
confiança. Pot ser després la mateixa persona demani disculpes, o entén el que
ha fet malament.
LES EMOCIONS 3
Avui a classe hem
vist un vídeo que tracta sobre el desenvolupament afectiu i social dels nens
d’es del naixement. Era un vídeo reportatge on es mostraven la reacció de
diversos estímuls i en diferents nens. És estimulant veure com un mateix
estímul pot crear reaccions tan diferents en nens de la mateixa edat. Sembla
que els nens a simple vista son només nens, que encara no han de tenir
vivències que facin que et manifestis d’una o un altra forma davant d’un
esdeveniment, però penso que és quan ets un nen on et fas com a persona. És a
dir la teva essència es crea amb els recors i vivències d’infantessa.
Puc dir, però, que
durant el vídeo he vist coses que ja sabia, coses que, o bé, estem estudiant
ara mateix o que hem estudiat al quadrimestre anterior. De tota manera això ens
ha servit com a punt de partida per comprendre tot el vídeo a més d’un breu repàs
dels coneixements que ja sabíem.
Al començament del
vídeo parla sobre els reflexos. Els reflexos son respostes en forma de
moviments, aquestos son involuntaris. Serveixen per adaptar-se al món i
protegir-se. El que no sabia dels reflexos, és que són les primeres expressions
dels nens. El nen ens parla a partir dels moviments i aquestos en un primer
moment son reflexos, el fet de posar-se els objectes o la mà a la boca, el
succionar qualsevol cos que vagi a la boca... totes aquestes manifestacions ens
vénen a dir com està l’infant.
A conseqüència
d’aquestos reflexes, sorgeixen els vincles afectius. En un primer moment són
els pares qui van a complir les necessitats dels seus nens. Per tant creen una
relació única entre ells. Durant el vídeo parlen que la primera figura
d’afecte, que es consolida durant els dos primers anys, és la mare ja que en
molts de casos és la que li dona pit i per tant li assegura la supervivència.
De tota manera, els objectius de la figura d’afecte, a part de assegurar la
supervivència, són: crear un clima de seguretat, estimar i demostrar-ho,
desenvolupar una comunicació....
Aquestes primeres
relacions faran que el nen es desenvolupi d’una manera o d’un altra donant més
importància i valors al que els pares li han ensenyat per tant hem d’anar amb
molta cura amb la nostra forma d’actuar, no només amb els nens si no amb la
nostra societat. Durant el vídeo també parla del rol dels pares. Ja que com he
dit abans la forma de ser dels pares te a veure molt amb el desenvolupament del
nen. Els pares més permissius, protectors i que volen satisfer a la primera els
desitjos dels nens, tot i que ho facin amb la millor fe del mon estan fent que
els seus nens no es plantegin reptes per aconseguir les coses, que no lluitin o
busquin alternatives per la seva banda.
Tot i així la
persona, en aquest cas el nen petit, també decideix com ho vol fer. Per això de
vegades hi ha tanta diferència entre germans. El vídeo parla que els nens que
utilitzen més la part dreta del cervell són més actius, pel contrari els que
fan més ús de la part esquerra son més tranquils.
Per últim, aquet
vídeo m’ha aportat nous coneixements, sobretot quan ha parlat de les emocions
morals. Durant aquestes primeres setmanes de classe hem parlat de les emocions
primàries. Però les morals... Jo mai ho havia sentit. Les emocions morals
sorgeixen cap als dos anys i són l’orgull i la vergonya. Sorgeixen quan el nen se n’adona que
representen un ser únic, quan passen l’etapa de l’egocentrisme i senten la vida
des del seu punt de vista, tan únic com ell mateix. També sorgeix amb la
creació del seu autoconcepte i per tant les seves metes per aconseguir
sentir-se bé amb ells mateixos. Aquestes
dos emocions actuen com a reguladors de les motivacions personals.
Ja per acabar m’agradaria reflexionar sobre la
importància de l’adult durant aquestos primer anys d’experimentació d’emocions.
L’adult és un guia, però també es un reflex per al nen. El nen el copiarà. Per
això hem d’ajudar a conèixer i experimentar totes les emocions però sobretot
hem d’ajudar a regular-les.
No hay comentarios:
Publicar un comentario